Hoe word je een atleet? Wat is een atleet en waarom zou je er een willen worden? Er zijn verschillende definities van de term atleet. Een definitie is: 

 

Personen die zijn getraind of getalenteerd op het gebied van activiteiten of wedstrijden waarbij lichamelijke vaardigheid, behendigheid, uithoudingsvermogen of kracht is betrokken.

 

Sommige zullen zeggen dat wanneer je enkel competitieve sport beoefent en daarbij een gerede kans maakt om boven in het klassement te eindigen je een atleet bent. Persoonlijk heb ik meer met de eerste definitie. Hierbij is niet zozeer talent het uitgangspunt maar de mate van getraindheid. Hoe getalenteerd je ook bent, wanneer je er niets voor wilt doen zul je uiteindelijk de geëvenaard worden door degene met minder talent maar met een ijzeren discipline en de wil om zichzelf te verbeteren.  

 

Waarom zou je een atleet willen worden?

 

Als je sport en beweegt omdat het goed voor je is, of omdat het het leuk vindt, dan zou ik zeggen ga zo door! Geniet! Wanneer sport en dan met name prestatie in sport een drijfveer is dan kun je veel leren van

onze professionele atleten en coaches. Waarom? Professionele atleten hebben maar een doel, winnen, verbeteren, groeien en het maximale uit hun capaciteiten halen. Alles wordt in het teken hiervan gezet. Trainingsvormen, herstelvormen, voeding, strategieën en levensstijl wordt volledig op afgestemd op de atleet. Innovatie is een belangrijk aspect, want hoe kun je met minder effort meer resultaat bereiken. Helaas is deze manier van sport bedrijven slechts voor enkelen weggelegd.

 

Wel kunnen we uit de manier waarop atleten te werk gaan lessen halen die je als 'gewone' sterveling helpen om binnen je eigen context, ambitie en mogelijkheden te presteren op sportief vlak. Nee, ik bedoel niet dat je tijdens je middagpauze even de tijd van Usian Bolt probeert te evenaren, maar wellicht zou je graag je eerste 5 km race willen lopen of een 100 km bike ride met een gemiddelde van 30 willen wegtrappen. Wat het ook is, of het nu gaat om finishen of binnen een bepaalde tijdslimiet binnenkomen, we kunnen allemaal leren van de manier waarop professionals te werk gaan.

 

Elk sportief doel vraagt om zijn eigen aanpak. Niet iedereen heeft dezelfde fysiologische samenstelling en sportieve historie. Iemand die nog nooit gesport heeft zal anders moeten trainen voor een 10 km loop dan iemand die al jaren wielrent en zich een doel stelt binnen het hardlopen.

 

Wat mij betreft zijn dit eerste stappen om jezelf te ontwikkelen tot atleet:

 

1: bepaal je doel en maak hem zo specifiek mogelijk.

bijvoorbeeld: 10 km lopen onder het uur. Een kwart triathlon finishen. Goud fietsen op de Marmotte. Niet onbelangrijk is om de tijd te nemen om je motivatie voor dit doel goed onder de loep te nemen. Waarom wil je dit, hoe belangrijk is het en wat heb je er voor over.

 

2: weet wat de stand van zaken is met betrekking tot je conditie.

slim trainen doe je aan de hand van cijfers en niet enkel op gevoel. Doe een inspanningstest en bepaal je hartslagzones en eventueel je wattagezones. Wanneer je weinig tijd hebt wil je zeker weten dat je het juiste doet. Dat betekent ook soms trainingen die niet leuk zijn maar wel een onderdeel zijn van het grotere geheel.

 

3: houd een logboek bij.

wat heb je getraind en hoe verliep je herstel. Door elke dag dezelfde training te doen (bijvoorbeeld het wel bekende rondje lopen of fietsen) ga je niet vooruit en wordt het uiteindelijk alleen maar minder. Variatie in training en een goed gepland herstel is de voorwaarde tot succes.

 

4: plan je trainingen en behandel ze als belangrijke afspraken in je agenda.

trainingen worden snel opgeofferd, hoe logisch dat op dat moment ook is, zorg ervoor dat je de focus houdt en naar manieren zoekt om je training toch te doen. 

 

5: manage de verwachting van je omgeving.

leg uit aan je partner en kinderen wat je van plan bent en wat je daarvoor moet doen. Vertel daarbij ook hoe belangrijk het voor je is en bedenk samen hoe ze je kunnen helpen bij het bereiken van je doel. In mijn praktijk ben ik continue bezig met het vinden van creatieve oplossingen voor mijn atleten om de trainingen toch doorgang te laten vinden zonder dat de andere gezinsleden er al te veel 'last' van hebben. Wat je ook wilt voorkomen is dat je op je werk moet bijkomen bent van al die fysieke inspanningen en dat dit ten koste gaat van je professionele prestatie!

 

Als laatste zoek advies of zoek op het internet naar informatie. Wees goed voorbereid. Weet wat je moet doen om blessures en overtraining te voorkomen. Zorg goed voor jezelf, door voeding, rust en wanneer nodig een specialist te bezoeken de je lichaam helpt te herstellen en te verbeteren. (bijvoorbeeld een fysiotherapeut of masseur). 

 

De reis van recreatieve sporter naar atleet is een uitdagende, niet altijd even makkelijk en eentje die je als persoon vormt. Eigenschappen als, discipline, doorzettingsvermogen, focus en trots komen altijd boven drijven en worden in de volle breedte ontwikkeld. Ook je zelfbeeld veranderd, wat je eerst niet voor mogeljk hield wordt realiteit.

 

Mijn eigen reis als atleet is nog lang niet ten einde en ik ben nog steeds, work in progress. Voor mij is de weg naar de sportieve doelstelling veruit het meest inspirerend. Groei is wat mij drijft. Het proces en de ontwikkeling van mensen ,met het idee dat ze het niet kunnen, naar atleten met zelfvertrouwen en trots, is de reden dat ik me meer ben gaan toeleggen op het coachen. Alles wat ik adviseer of opneem in een trainingsschema probeer ik zelf eerst uit. Niet om iets te winnen maar om ervan te leren.