· 

Jullie coach in de schoolbankjes

De afgelopen twee dagen heb ik op een stoel gezeten en heb ik mij ondergedompeld in de wereld van training stress scores, Chronische training belasting, vermoeidheid, herstel, race strategieën, race vorm etc. Ik zal jullie niet vermoeien met de terminologie. 

 

De belangrijkste les die ik meeneem als endurance coach is het volgende: het klaar zijn voor een sportief evenement hangt af van twee elementen namelijk, de duur en intensiteit van de trainingen. Nu is dat niets nieuws en eigenlijk een open deur, maar de toevoeging: In de verhouding van 40/60 ( duur/intensiteit) maakt dat ik deze twee factoren een beetje anders ben gaan bekijken. Zeker nu The Cycling Academy kiest voor het polarised trainingsmodel in de winter, is het duidelijk geworden dat dit zijn voordelen afwerpt en dat onze TCA atleten fitter de winter uitkomen. Maar nu de toepassing op individuele atleten.

 

Waar ik voorheen atleten coachte aan de hand van het aantal uur in de week training, maak ik nu de slag naar coaching op hoeveelheid intensiteit. Duur wordt secundair. De reden hiervoor is tweeledig 1) je kunt atleten met een drukke baan, gezin efficiënter naar het doel toe coachen 2) je hebt veel beter zicht op de arbeid/rust verhouding. Dat laatste is natuurlijk om over training of te lichte training te voorkomen. 

 

Nu zullen alle voorstanders van HiTT of andere high interval programma's een dansje doen en zeggen, zie je wel duurtraining is niet meer nodig. Zo werkt het dus niet. Afhankelijk van je doel heb je verschillende trainingsvormen nodig die samen de atleet prepareren en afhankelijk van je doel de situatie simuleren. Duur blijft cruciaal en een must voor duuratleten.

 

Voor de mensen die Trainingpeaks gebruiken en het systeem een beetje kennen, een paar dingetjes die we zullen gebruiken/veranderen:

 

1: trainingsschema's ga ik nu maken op basis van TSS ( Training Stress Scores) per jaar en per week. Focus op Intensiteit

2: afhankelijk van de fase en de persoonlijke omstandigheden waarin de atleet zich bevindt zal ik de TSB ( Training Stress Balance) gaan limiteren en deze wordt meegenomen in de ATP.

3: de intensiteit factor (IF) zal ik oa gebruiken om de juistheid van je  FTP te controleren 

4: de efficiency factor ( EF) is een reeks die over een langere periode de progressie weergeeft. Als je een wattage meter gebruikt is deze zinvol, anders niet.

5: testjes om je FTP te controleren bouw ik in in je trainingssessies. ( Vaak zul je het niet eens doorhebben)

 

Voor de mensen die voorgaande paragraaf even hebben overgeslagen, geen probleem. Endurance coaching en de wetenschap van inspanningsfysiologie is continue in beweging, en dat is maar goed ook! Als coach ben ik altijd opzoek naar manieren om jullie beter te begeleiden. Data kan daar bij van enorme toegevoegde waarde zijn want ieder persoon is anders, reageert anders op training en heeft een unieke sportieve aanleg. Aan de andere kant, data blijft data en moet geïnterpreteerd en verrijkt  worden met informatie om er betekenis aan te geven. Deze informatie gaat over jou als atleet, als persoon bijvoorbeeld blessures, stress op het werk, problemen in de privé sfeer etc. Over dit laatste zal ik nog eens een stukje schrijven.

 

Heb je geen wattage meter of andere fancy stuff dan is er geen man overboord en kan je je ook prima voorbereiden op jouw sportieve doel. Dat doen we dan op basis van ervaring en simpelweg waarneming. Hoe dan ook, het komt goed!

 

sheila

Reactie schrijven

Commentaren: 0